Caps Lock Day schrijftips NIO

To caps or not to caps

  #internationalcapslockday 

Dikke, vette hoofdletters: de capslock. Vandaag is het International Caps Lock Day en wij vroegen ons af.. Wat kun je er eigenlijk mee op het gebied van copy? Is het een handige tool om een woord kracht bij te zetten? Of leidt het eerder tot taalkabaal waar niemand blij van wordt? We delen twee tips met je waar je als (amateur)schrijver écht wat aan hebt.

#DOEDITMAARNIET

Verstuur jij (marketing)mails met MailChimp? Ga eens na: hoe zien jouw onderwerpregels er doorgaans uit? Grote kans dat je wel eens bent gevallen voor de verleiding van captain caps. HALLO AANDACHT VOOR DEZE MAIL GRAAG.

Wat denk jij, valt dat op? Is het slim?
Helaas niet ;). Want kies je voor een onderwerpregel met een overdosis hoofdletters, dan is de kans groot dat de ontvangende inbox de mail als SPAM bestempelt. En een mail in de spam-folder, die valt niet op.

Dus #1: Caps in het onderwerp van je volgende MailChimp-mailing? Dat raden wij af.

#MAARDITWEL

We schreven er al eerder over: veel semi-informele kantoorteksten kunnen levendiger & leuker. Blogs bijvoorbeeld. We gaven je o.a. de tip om te spelen met de zinslengte en het zinsritme (zie deze blog). Maar, ook caps lock biedt kansen!

Gebruik je caps namelijk met beleid en enige zuinigheid, dan geef je de lezer op een ongebruikelijke manier een klein zetje in de goede richting: HÉ, MOET JE HIER EENS ZIEN! En iets dat anders is, dát valt op.

Dus #2: Caps als creatief middel en taalverrijker? Geniet, maar caps met mate ;).