Je hebt besloten: je wilt een blog schrijven. Je hoeft er niet per se viral mee te gaan, maar je wilt wel graag dat ‘ie gelezen wordt, dat je boodschap overkomt én dat de lezer er bij voorkeur wat van onthoudt. Hoe krijg je dat voor elkaar? In deze blog krijg je 4 handige tips, waarmee je van jouw volgende schrijfwerk gegarandeerd een succes maakt.
Boeiend
Een open deur misschien, maar zorg dat jouw blog een boeiende boodschap bevat. Lezers moeten tijd en moeite steken in het verwerken van jouw schrijfsels. En staat er niets interessants, handigs of vernieuwends in, dan is die moeite zonde tijd.
Stel jezelf vooraf, tijdens en na het schrijfproces telkens de vragen: voor wie schrijf ik dit? Wat willen zij weten? Kunnen ze die informatie ook elders al vinden? En wat levert deze tekst hen in concreto op? Kort gezegd: is wat ik vertel wel boeiend genoeg?
Levendig
Blogs bieden bedrijven de kans om meningen te geven, een maatschappelijk standpunt in te nemen én de menselijke kant van het bedrijfsleven te laten zien. Wie slim schrijft kan met blogs zelfs toekomstige werknemers en klanten overhalen om zich bij jou te melden: ze kunnen aan de hand van jouw blogs zien wat je doet, weet & vindt.
Dat een blogtekst dan een weerspiegeling moet zijn van hoe je als bedrijf bent, klinkt dan ook logisch, vind je niet? Helaas vervallen we bij blogs toch snel in onze gebruikelijke kantoortaal: die van de e-mails en notulen. Stijf, onpersoonlijk en vooral functioneel.
Wat je nodig hebt? Levendigheid! Wissel eens af met de zinslengte, waarbij je soms kiest voor bijzinnen en dan weer korte, krachtige statements geeft. Experimenteer ook met de volgorde van je zinsonderdelen. Wat gebeurt er met de zinsmelodie als je de persoonsvorm vooraan de zin zet of die volledig achterwege laat? Een laatste levenstip: speel met retorische vragen. Je wilt toch dat de lezer zijn aandacht bij de les houdt?
Opvallend
Oké, je hebt flink doorgetypt en je blog is klaar. Hij is bereboeiend en de levendigheid spat er vanaf. En toch vallen de likes, reacties en shares tegen. Is je blog misschien niet opvallend genoeg? Je moet natuurlijk wel concurreren met duizend-en-een andere berichten. Alleen je blog op je website zetten is helaas niet toereikend.
Opvallen 101: Kies in ieder geval een titel die – vriendelijk doch dwingend – schreeuwt om aandacht. Je wilt zelf toch ook graag weten wat je ergens uit kunt halen, voordat je eraan begint? Benoem die meerwaarde in jouw titel (en even verderop in de inleiding) en je trekt & behoudt de aandacht van nieuwsgierige lezers.
Ander punt: deel je webblog ook actief op social media. Zo maak je het lezers een stuk makkelijker om jouw blog te ontdekken. Stuur je blog eens op per mail en/of zet ‘m op je LinkedIn. Wil je liever webverkeer naar je website? Deel dan alleen de intro en geef met een link de lezer een zetje richting jouw blogkatern.
Gecheckt?
Deze laatste tip is een driedubbele. DRIEdubbel? Jazeker. Vóór je je blog met alle bombarie de wijde wereld instuurt, is het namelijk zaak de boel eerst eens goed te controleren.
Om te beginnen: klopt alles wel wat je zegt? Check met beleid genoemde percentages, argumenten en geciteerde bronnen. Je wilt voorkomen dat een lezer daar een foutje in ontdekt en de betrouwbaarheid van je stuk (of erger: die van jou of jouw bedrijf) in twijfel trekt.
Numero dos: de verfrissende blik. Werk je met collega’s? Vraag je buurman of -vrouw om jouw stuk even door te lezen. En dan het liefst hardop: je merkt zo meteen waar een zin niet helemaal lekker loopt.
Controleer als afsluiter ook altijd nog even zelf je spelling en taalgebruik. Let daarbij niet alleen op klassiekers als de dt-fout, maar ook op congruentiefouten en contaminaties. Denk je nu.. congruwatte? No stress: daar komen we binnenkort op terug in een blog over veelgemaakte schrijffouten. Niets missen? Volg NIO dan even op LinkedIn en Instagram.
Voor nu: schrijf ze!
Kom je er met jouw tekst niet uit? Let’s talk: we helpen je graag!
Geef onze copywriter Merel een belletje (050) 36 45 881 of mail jouw vraag naar merel@niomail.nl